Piotr Kletowski
("Projektor" - 4/2015)
Wydawnictwo „Marzec” proponuje filmowym praktykom,
teoretykom, czy po prostu miłośnikom sztuki filmowej zainteresowanym
mechanizmami tworzenia dobrego kina dwie ważne pozycje.
Pierwsza
z nich, to klasyczna już dziś książka Christohera Voglera „Podróż autora”. Vogler
– ceniony w Hollywood script doctor (czyli scenarzysta, który zajmuje się
poprawianiem, „uzdrawianiem” scenariuszy), ale też menadżer rozwoju projektów
scenopisarskich (człowiek, który z ramienia
studia filmowego nadzoruje prace
nad scenariuszem, później skierowanym do produkcji), który na swym koncie ma
teksty do m.in. „Króla Lwa” czy „Cienkiej czerwonej linii”, stworzył niezwykły
podręcznik scenopisarski.

Oczywiście
dzieło Voglera ma pewne ograniczenia, to przede wszystkim książka na temat, i
o, kinie amerykańskim, ściślej rzecz ujmując hollywoodzkim, dalekim od
tekstowego, czy formalnego eksperymentu. Nie znajdziemy więc tutaj recepty na
to, jak zrealizować artystyczny film, w stylu Felliniego, Godarda, czy Wong Kar
Waia (choć po prawdzie i np. „8 i ½” Felliniego można w jakimś sensie
„podciągnąć” pod model „podróży bohatera”, z tą jednak różnicą, że zakończenie
owej podróży jest zupełnie inne, od tej jaką zakładał Campbell, bo Jung już
tak). Nie umniejsza to jednak wielkości książki Voglera, którą powinni znać
wszyscy miłośnicy tworzenia, ale też i odbierania fascynujących historii,
zwłaszcza realizowanych na potrzeby kina.
Drugą pozycją, już bardzo świeżą, z repertuaru
„Marca” to książka Mike’a Wellinsa „Myśleć animacją”. Jest to przede wszystkim
pozycja dla filmowców (i miłośników kina) parających się tworzeniem filmów
animowanych – zarówno standardową metodą, jak i – dziś bardzo popularną ze
wzglądu na oszczędność i doskonałe wyniki – metodą komputerową. Książka prócz praktycznych
wskazówek dotyczących wszystkich etapów realizacji własnego filmu animowanego,
zawiera wywiady z najwybitniejszymi, hollywoodzkimi animatorami, pracującymi
dla Disneya czy oddziału animacji Warner Bros.
Ale
to, co czyni z książki Wellinsa propozycje nie tylko dla praktyków i teoretyków
animacji, to zachęta do myślenia za pomocą obrazów w procesie tworzenia filmu
oraz do odważnego przekraczania ograniczeń i standardów, gwarantujących
oryginalnego filmu.
Christopher Vogler, „Podróż autora. Struktury mityczne dla
scenarzystów i pisarzy”, tłum. Karolina Kosińska, s. 452, Wyd. „Marzec”,
Warszawa 2010.
Mike Wellins, „Myśleć animacją. Podręcznik dla filmowców”,
tłum. Andrzej Wojnach, s. 430, Wyd. „Marzec”, Warszawa 2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz