Piotr Kletowski
("Projektor" - 6/2015)
Ostatnio na łamach „Projektora”
miałem przyjemność omawiać publikacje związane ze sztuką scenopisarska, wydane
przez nieocenione wydawnictwo „Marzec”, od lat specjalizujące się w edycji
najważniejszych publikacji dotyczących teorii i (przede wszystkim) praktyki
sztuki filmowej.
Dziś chciałbym zachęcić do zapoznania się z dwoma znakomitymi
książkami opisującymi proces wizualizacji wcześniej napisanego tekstu
scenariusza filmowego, czyli de facto traktują o realizacji obrazu filmowego
będącego nośnikiem scenariuszowych idei,. „Opowiadanie obrazem” Bruce’a Blocka
i uzupełniającą ją (choć w rzeczy samej stanowiąca twórcze rozwinięcie
propozycji Blocka) publikacja Gustavo Mercado „Okiem filmowca” stanowi
wyczerpujące studium szczegółowo opisujące sposoby kreowania obrazu filmowego –
od kompozycji pojedynczego kadru, po cały film – skomponowany w taki sposób, by
dokładnie korespondował z treścią realizowanego filmu. Block, profesor estetyki
na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, korzystając przede wszystkim z teorii
obrazu filmowego Sergieja Michajłowicza Eisensteina – mistrza kina montażowego,
który wraz z innymi tuzami radzieckiego kina formalistycznego lat 20. i 30,
takimi jak Pudowkin, czy Dowżenko, praktycznie stworzył, obowiązujące po dziś
dzień, oparte na sztukach plastycznych i muzycznych sposoby filmowej wizualizacji
– pokazuje, w jaki sposób
skomponować wewnętrznie spójny stylistycznie film odpowiednio dobierając
wizualne składniki obrazu filmowego. Te składniki, z matematyczną precyzją
wymienia Block we wstępie swojej książki: przestrzeń, linia i kształt, ton (odnoszący
się do jaskrawości obiektu), kolor, ruch, rytm (rozumiany tutaj szeroko, nie
tylko w odniesieniu do rytmu sfilmowanych już obrazów, ale do samej kompozycji
przestrzeni wewnątrzkadrowej).
Z podręcznika (bo w rzeczy samej Block dostarcza
nam coś na kształt podręcznika do wizualizacji filmowej) dowiemy się w jaki
sposób tak skomponować kadr, by w sposób precyzyjny wyrażał znaczenie
pojawiających się w nim obiektów. Dlaczego na przykład chcąc uzyskać efekt
wizualnej intensywności zastosujemy obraz kontrastowy a chcąc ją zmniejszyć
sięgniemy po techniki rozpraszające kontrast. Dlaczego by wywołać poczucie
przestrzeni w filmie – w której gubi
się bohater – zastosujemy głębie ostrości, a chcąc wyrazić kontrolę jaką
bohater sprawuje nad światem przedstawionym filmu stworzymy tzw. „płaski kadr”.
To tylko dwa, z setek przykładów, jakie przytacza w swej książce Block, bazując
nie tylko na zdobyczach estetyki, ale przede wszystkim psychologii, filozofii,
socjologii, a nawet antropologii – wszystko w służbie stworzenia jak
najbardziej przejrzystego, zrozumiałego (i co najważniejsze) bezbłędnie
projektującego reakcje widza filmowego przekazu.
Wspaniałym uzupełnieniem
książki Blocka jest opracowanie Mercado. „Okiem filmowca” to po prostu zasady
Blocka ale wyłożone w sposób bardziej filmowy. Mercado – praktyk filmowy
(reżyser filmów reklamowych, ale też asystent przy realizacji hollywoodzkich
produkcji) opisuje w zasadzie najważniejsze składowe obrazu filmowego: od
planów filmowych, przez jazdy kamery, ujęcia, wreszcie całe sekwencje. Opisuje,
przywołując przykłady z klasycznych (co ważne zarówno amerykańskich,
europejskich, jak i azjatyckich filmów – wspaniała analiza sposobu wizualizacji
w koreańskim Oldboyu Park Chan Wooka)
w jaki sposób komponuje się i realizuje obraz filmowy, by zawierał dokładny
przekaz znaczeniowy, taki, jaki chce uzyskać reżyser filmu.
Książka Mercano
(jak zwykle wspaniale wydana, zawierająca setki fotogramów) rozkłada na
czynniki pierwsze warstwę wizualną filmu pokazując jak odwołując się do estetycznych,
optycznych, wreszcie psychologicznych mechanizmów (generujących w umyśle widza
znaczenie) skomponować spójny stylistycznie (w zależności od konkretnego
rodzaju realizowanego filmu) przekaz kinematograficzny. Co zaś najważniejsze,
prezentując żelazne zasady tworzenia obrazu filmowego podkreśla (i pokazuje),
że najważniejsze jest nie to, by przestrzegać owych „żelaznych praw”, ale mając
ich świadomość dążyć do ich modyfikacji, a nawet, przekroczenia.
Bruce Block, „Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w
filmie, telewizji i mediach cyfrowych”, tłum. Magdalena Kuczbajska, Wyd.
Marzec, Warszawa 2014, s. 356.
Gustavo Mercado, „Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej
kompozycji”, tłum. Rafał Mączyński, Wyd. Marzec, Warszawa 2011, s. 274.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz