Martyna Musiał
("Projektor" - 4/2015)
Światy filmu i sztuk plastycznych to odrębne środowiska,
a przynajmniej było tak do niedawna. Od jakiegoś czasu można obserwować
zjawisko łączenia się obu dziedzin, wzajemnego przenikania, a tym samym
powstawania nowego fenomenu w kręgach kultury.
Cine
Art nie jest rzadkością w światowej kinematografii. Przypadki zderzenia
filmu ze sztukami wizualnymi miały miejsce właściwie od powstania „ruchomych
obrazów”, jednak to w Polsce w ciągu ostatnich kilku lat film artystyczny
rozwinął się na tak szeroką skalę.
„Kino
artystów” nie opiera się na tradycyjnych mechanizmach projekcji-identyfikacji.
W większym stopniu niż na emocjach i empatii bazuje na obrazach czy ideach,
tworząc tym formę intelektualną. Kino-Sztuka jest jednak równie dalekie od
afabularnych filmów galeryjnych będących często eksperymentami formalnymi,
odznacza się bowiem wyraźnymi narracjami bazującymi na regułach dramaturgii, a
także profesjonalizacją na każdym etapie tworzenia.
„Kino-Sztuka.
Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej” Jakuba Majmurka i
Łukasza Rondudy to pierwsza próba opracowania nowego nurtu w polskiej sztuce,
jakim jest połączenie sztuki wizualnej z filmem fabularnym, dokumentacja jego
obecnego stanu.
Książka
składa się z esejów dotyczących transformacji filmu i „zwrotu narracyjnego”,
fragmentów scenariuszy i przede wszystkim wywiadów z twórcami – zarówno tymi
docenionymi przez publiczność i na festiwalach, jak i tymi, którzy dopiero
zaczynają swoją przygodę z fabułami. Rozmowy te dotyczą problemów, które
interesują artystów w pracy twórczej – idei, obrazów, estetyk, stanowisk, jakie
zajmują, czy różnic między obiema dziedzinami sztuki – ale też bardziej
przyziemnych spraw związanych z realizacją filmu, takich jak zdobywanie
pieniędzy niezbędnych do stworzenia dzieła czy kontakt z instytucjami
odpowiedzialnymi za kształcenie reżyserów, finansowanie i dystrybucję
powstających dzieł.
Kino-Sztuka,
jako nowe zjawisko artystyczne, nie jest jeszcze w pełni ukształtowane, ale
widać już jego różnorodność, zarówno formalną, jak i ideową. Wiele wskazuje na
to, że nowy nurt będzie się dalej rozwijał, otwierając polską kinematografię i
widzów na awangardę i europejski art-house. Tymczasem warto zapoznać się z
nowatorskimi filmami tworzonymi przez polskich artystów sztuk wizualnych oraz książką,
która przybliża kulisy ich pracy.
„Kino-Sztuka.
Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej”, red. Jakub Majmurek,
Łukasz Rodunda, s. 340, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Muzeum Sztuki
Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa 2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz