Martyna Musiał
("Projektor" - 5/2014)
Kiedy
telewizja dopiero się rozwijała i nie była rozpowszechniona jak dzisiaj, a
wiadomości i produkty zza zachodniej granicy były niemal niedostępne, jednym z
nielicznych sposobów na odcięcie się od szarej rzeczywistości komunizmu i
poznanie innego świata stał się film. Nic więc dziwnego, że właśnie na ten
okres przypada wyjątkowy rozkwit polskiego kina.
„Film
i jego obraz w PRL” to trzecia, po „Złotej młodzieży PRL” i „Życiu towarzyskim
PRL” książka Cezarego Praska dotycząca życia elit kulturalnych w czasach po
stalinizmie. Jest opowieścią o polskiej kinematografii tamtego okresu i w
jeszcze większym stopniu o ludziach – reżyserach i aktorach – oraz środowisku,
w którym tworzyli.
Cezary
Prasek przedstawia historię filmu na różnych płaszczyznach. Dominujący wydaje
się socjologiczny punkt widzenia, przenikanie się filmu z rzeczywistością.
Zwraca uwagę na sposób, w jaki realny świat był obrazowany na ekranie, jak był
zniekształcany. Zauważa przy tym, że kino w nie mniejszym stopniu wpływało na
realne życie, wykorzystując mechanizm projekcji-identyfikacji, chęć
utożsamienia się widza z idolem lub graną przez niego postacią, do kreowania
mody i wzorów osobowych.
Autor
za przykłady stawia konkretne filmy i ich twórców i buduje obszerny obraz kina
tamtych czasów. Nie ogranicza się jednak wyłącznie do opisania najważniejszych
nurtów rodzimej kinematografii, takich jak szkoła polska
czy kino moralnego niepokoju. Analizuje również kino zagraniczne, ze
szczególnym naciskiem na włoski neorealizm i francuską „nową falę”, które, mimo
znaczących ograniczeń emisji narzucanych przez władzę, miały niebagatelny wpływ
na kształtowanie polskiej sztuki filmowej. Prasek porusza także temat kina
radzieckiego i jego odbioru przez społeczeństwo.
Rozważania
autora są mocno osadzone w kontekście historii kraju. Wiele miejsca poświęca
szczególnie demonstracjom studenckim z marca 1968 roku, wychodząc z założenia,
że miały znaczny wpływ nie tylko na polską twórczość filmową, ale na całość
życia kulturalnego, a przez to na doświadczenia całego pokolenia.
Prasek
opiera swoje refleksje na publikacjach i wiedzy źródłowej, niejednokrotnie
wprowadza dygresje i przywołuje w nich własne wspomnienia odnoszące się do
zdarzeń i spotkań, w których brał udział oraz zasłyszane anegdoty dotyczące
ówczesnych elit kulturalnych. Dzięki tym zabiegom książka zdaje się
przystępniejsza w odbiorze, gdyż nabiera bardziej subiektywnego charakteru.
Cezaremu
Praskowi udało się stworzyć bezpretensjonalną, zwięzłą syntezę epoki, którą
czyta się z zaciekawieniem. Trudno zakwalifikować tę pozycję do naukowych, ale
można dzięki niej poznać wiele interesujących faktów dotyczących życia i pracy
artystów w minionym ustroju, a dzięki publicystycznemu charakterowi lektura
jest prawdziwą przyjemnością.
Cezary
Prasek, „Film i jego obraz w PRL”, s. 150, Bellona, Warszawa 2013.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz